Krajská galerie výtvarného umění ve Zlíně

  • Čeština
  • English
  • Úvod
  • Aktuality
  • O nás
    • O galerii
    • Historie
    • Nový Zlínský salon
      • 2017
      • 2014
        • Odborná jury VII. Nového Zlínského salonu
        • Seznam účastníků
      • 2008
        • Odborná jury V. Nového Zlínského salonu
        • Pocta Adrieně Šimotové
        • Pocta Juraji Bartuszovi
      • 2005
        • Odborná jury IV. Nového Zlínského salonu
        • Pocta Vladimíru Vašíčkovi
        • Pocta Ivanu Štěpánovi
      • 2002
      • 1999
      • 1996
    • Zlínský salon mladých
      • Cena Václava Chada
      • Cena Igora Kalného
      • 2015
      • 2012
      • 2009
      • 2006
      • 2003
      • 2000
      • 1997
    • Ke stažení
    • Sbírky
      • Obrazy
      • Kresby
      • Grafika
      • Sochy
      • Architektura
    • Spolupracujeme
    • Galerie ONLINE
      • Online průvodce
      • Archiv časopisu Prostor Zlín
      • Zajímavosti z depozitáře a kvízy
      • Galerie pro děti ONLINE
        • Galeřiště (2 - 5 let)
        • Tvůrčí úkoly
        • Sobotní výtvarná dílna
      • Okem kurátora
      • Stopy architektů ve Zlínském kraji
    • Volná místa
  • Výstavy
    • Aktuální
    • Připravované
    • Minulé
    • Galerie ONLINE
  • Doprovodný program
    • Aktuální
    • Připravovaný
    • Minulý
    • Celoroční aktivity
    • Pro děti
    • Básníci v Prostoru Zlín
      • 2010
      • 2011
      • 2012
      • 2013
      • 2014
      • 2015
      • 2016
      • 2017
      • 2018
      • 2019
      • 2020
      • Vernisáže & derniéry
      • 2021
  • Knihovna
  • Publikace a Prostor Zlín
    • Prostor Zlín
      • O časopise
      • Objednávky
      • Archiv
  • Pro školy
    • Mateřská
    • Základní
    • Střední
  • Pro návštěvníky
    • Otevírací doba galerie a vstupné
    • Informace o zpracování osobních údajů
  • Kontakt
    • Kontakt
    • Pro média
    • Napsali o nás

Básníci v Prostoru Zlín – Jan Slovák
20. prosinec - 20. prosinec 2013
přijďte si pro inspiraci!

Komentovaná prohlídka výstavy Baťova města s Markétou Březovskou
10. prosinec - 10. prosinec 2013

Studie ideálních průmyslových měst u firmy Baťa a jejich aplikace v praxi
03. prosinec - 03. prosinec 2013
přednáška Ladislavy Horňákové

Nové strategie preventivní konzervace a identifikace obrazů
26. listopad - 26. listopad 2013
přednáška Františka Makeše

60. výročí založení Krajské galerie výtvarného umění ve Zlíně
20. listopad - 20. listopad 2013
bohatá oslava narozenin galerie

2930313233

Nové strategie preventivní konzervace a identifikace obrazů

26. listopad - 26. listopad 2013

26. 11. 2013 od 17 hodin (sál A, budova 15)

František Makeš je světově uznávaný restaurátor a vědec, který objevil biochemické metody využití enzymů při restaurování a analýzách uměleckých děl. Na základě vlastní patentované metody se dr. Makešovi podařilo odhalit mnoho padělků světových malířů. Jeho druhý patent, který věnoval České republice, patří nové moderní konzervátorské metodě – enzymatické konsolidaci.

Cíl této přednášky je rozvíjet správnou péči o kulturní dědictví. Cílem je získat vzdělání ve výzkumu materiálů, jejich analýz a aplikací v konservování a identifikace uměleckých památek. Publikace popisuje moderní způsoby zachování autenticity předmětů se všemi stopami poškození. Jak konservace, tak i identifikace uměleckých děl je závislá na znalostech enzymu. Není třeba zdůrazňovat, že enzymatická konsolidace obrazů je v podstatě rozdílná oproti tradičnímu restaurování, kde nerozhoduje autenticita originálů. Nelze dále akceptovat způsoby restaurování, které ničí umělecké předměty, protože se vychází z tradičních zastaralých metod minulého století.

Všichni, kteří se zabývají ochranou a identifikací památek, mají mít vzdělání, které odpovídá jejich funkci na základě kulturních, vědeckých a duchovních tradic, které jsou všem národům společné. Vlády a jejich politická representace nesou zodpovědnost za stav a ochranu národního i celoevropského kulturního dědictví.

Způsob identifikace obrazu krillovými enzymy byl vyvinut ve Švédsku. Jak správně pohlížet na vzorek malby pod mikroskopem, na který bylo působeno určitými komposicemi krillových enzymů? Tento způsob spojení se světem nových experimentů představoval rozchod s minulostí. Byl studován profil hydrolýzy vzorku po enzymové reakci nazvaný obtisk prstu. Další studium bylo prováděno za pomoci kamery po celou dobu degradace barevné vrstvy a byl sledován přechod pevné fáze v kapalnou. "Protože ale rozhodující v této práci je umělecké pochopení malířského díla, jsem přesvědčen, že seznámení se s novými způsoby konservace a identifikace uměleckých děl spočívá podstatně ve volbě různých cílů nové generace," dodává vědec.  

Krajská galerie výtvarného
umění ve Zlíně, p.o.

Vavrečkova 7040
760 01 Zlín

Galerie na mapě

info@galeriezlin.cz
+420 573 032 220

IČO: 00094889

Baťův institutkraj nové

Copyright © 2025 Krajská galerie výtvarného umění ve Zlíně, p.o.

Vyrobil: HEADBOX

  • Mapa stránek
  • Podmínky používání
  • Vyhledávání
  • Prohlášení o přístupnosti