Základní škola
1. stupeň
2. stupeň
O programech
1. stupeň
Sochařovo kouzlo
- expozice: + - Zlín, část věnovaná sochám
- téma: sochař, socha, sousoší, figura, busta, materiál, příběh, dotek
- obsah: Kdo proměnil kámen v příběh? Co všechno jde vytesat a jak se modeluje? Děti se seznamují se sochařským uměním, jeho náměty, materiály a s prací sochaře. V pohybových hrách odkrývají odpovědi na otázky; co socha představuje, jaký je její příběh a poselství, proč vlastně vzniká. Samostatně vytváří vlastní sochu z hlíny s využitím jednoduchých modelovacích postupů.
- tvůrčí dílna: modelování, práce s hlínou
- cíle: Dítě zaměřuje pozornost na vystavená díla. Jednoduchým způsobem zvládá interpretovat, co vystihují. Ve skupinové práci rozvíjí pohybové a komunikační dovednosti. V samostatné práci rozvíjí haptické vnímání a manuální zručnost.
Paní Kostka a pan Kolečko v galerii
- expozice: + - Zlín, část věnovaná obrazům
- téma: malba, hra, hudba, naslouchání, umělecká stylizace, základní geometrické tvary
- obsah: S našimi průvodci paní Kostkou a panem Kolečkem prozkoumáme obrazy malířů Josefa Čapka, Harmonikář. Seznámíme se se základními geometrickými tvary, budeme stavět z kostek i sochat z papíru. Nakonec spolu vytvoříme hudební orchestr a rozezníme galerii.
- tvůrčí dílna: tvorba papírové sochy z barevných komponentů (nůžky, barvy)
- cíle: Dítě zaměřuje pozornost na vystavená díla. Jednoduchým způsobem zvládá interpretovat, co vystihují. Ve skupinové práci rozvíjí pohybové a komunikační dovednosti. V samostatné práci rozvíjí manuální zručnost a kreativitu.
Život věcí
- expozice: + - Zlín, část věnovaná sochám
- téma: zatiší, materiál, příběh, smysly, dotek, chuť, čich
- obsah: Zátiší jako soubor mnoha nejrůznějších předmětů, jak je lidé užívají a vnímají. Děti se seznamují s výtvarným tématem zátiší. Pomocí hry odkrývají vlastnosti, chutě, vůně daných předmětů. Jaký je jejích příběh a symbolika? Samostatně maluji jednotlivé předměty, společně pak vzniká veliké zátiší. Zaznamenají i čuchový, chuťový a dotykový vjem.
- tvůrčí dílna: pastel, tužka, netradiční výtvarné materiály-lepidlo, pěna, pigment
- cíle: Dítě zaměřuje pozornost na vystavená díla. Jednoduchým způsobem zvládá interpretovat, co vystihují. Ve skupinové práci rozvíjí komunikační dovednosti. V samostatné práci rozvíjí haptické vnímání a manuální zručnost.
Jak malují pocity
- expozice: + - Zlín, část věnovaná obrazům
- téma: malíř, malba, portrét, autoportrét, barvy, obličej, emoce, nálada, osobitost, já
- obsah: Na vybraných dílech umělců se děti seznamují s pojetím lidské podoby a povahy v malířství. Nahlížejí spolu do světa pocitů. Ohledávají proměny v lidské tváři v podobě emocí.
- Uvědomují si souvislost mezi zobrazením vzhledu osoby a jejím aktuálním nastavení Společně sestavují portrét. S využitím různých malířských technik vytváří vlastní autoportrét.
- tvůrčí dílna: malba portrétu, autoportrétu (vodové a temperové barvy, míchání barev)
- cíle: Cílem tohoto programu je rozvíjení vlastního sebepojetí a pojetí druhých lidí na podkladě vnějšího vzhledu. Prohlubování vzájemné empatie a činnosti vedoucí k poznávání částí lidského těla a jeho záznamu prostřednictvím malby.
Jak se staví město?
- expozice: + - Zlín, architektura
- téma: urbanismus, město, bydlení, veřejný prostor
- obsah: Jak se staví město? Jak se plánuje a staví. Co potřebuji mít ve svém okolí, abych ve městě žil spokojeně? Děti budou splupracovat na tvorbě města, jeho důležitých částech a společně se pokusí řešit problémy, které je ve městě potkávají.
- tvůrčí dílna: model města (výroba papírových staveb a modelu města, krabičky, nůžky, lepidlo)
- cíle: Seznámení se základními urbanistickými pojmy (veřejný prostor, životní prostředí, městské zóny, funkce budov, atd.).
2. stupeň
Poztrácené portréty
- expozice: + - Zlín, část věnovaná obrazům
- téma: krajina, portrét, figura, malíř
- obsah: Program přiblíží nejvýznamnější české krajináře a jejich tvorbu. Protipólem si ukážeme portréty obsažené v naší stálé expozici od konce 19. století až po současnost. Zabývat se budeme tématy čisté krajiny, doteky či dopady člověka v krajině, a to prostřednictvím kreativních úkolů.
- tvůrčí dílna: tvorba scény – jeviště, malování, práce s papírem
- cíle: Seznámení s významnými českými malíři, důraz na vlastní vnímání a interpretaci děl, rozvíjení komunikačních a kreativních schopností prostřednictvím skupinové práce.
Máme plán aneb jak se stát urbanistou začátečníkem
- expozice: + - Zlín, architektura
- téma: urbanismus, město, bydlení, veřejný prostor
- obsah: Jak se staví město? Co potřebujeme mít ve svém okolí, abychom ve městě žili spokojeně? Zahrajeme si na architekty a urbanisty a vybudujeme naše společné město. Budeme diskutovat o jeho důležitých částech a pokusíme se řešit problémy, které nás ve městě potkávají.
- tvůrčí dílna: Tvorba papírových modelů budov. Materiál: papír, nůžky, lepidlo, barvy
- cíle: Seznámení se základními urbanistickými pojmy (veřejný prostor, životní prostředí, městské zóny, funkce budov, atd.).
Žlutá hlava, růžové ruce, zelené nohy
- expozice: + - Zlín, část věnovaná obrazům
- téma: člověk, portrét, individualita, barva, umělecké směry, malba
- obsah: Edukace zaměřená na člověka a individualitu, jeho pocity jak v současném světě nebo klidně před sto lety. Vysvětlíme si, jak důležitá je v obraze barva a co všechno umělcům může pomoci vyjádřit. Prostřednictvím děl v expozici se seznámíme s pojmy jako je existencionalismus, kubismus, surrealismus nebo informel a vtáhneme se do vizuální mysli těchto malířů.
- tvůrčí dílna: prostorové ztvárnění hlavy nebo figury
- cíle: Seznámení s pojmy malířství a sochařství 20. století, dialog, rozvíjení vnímání vlastní identity.
Prostor Zlín – um. díla ve veřejném prostoru
Terénní edukační program s tištěným průvodcem a mapou obsahujícím úkoly u jednotlivých uměleckých děl. Představuje veřejná zlínská prostranství a jeho uměleckohistorické proměny.