Krajská galerie výtvarného umění ve Zlíně

  • Čeština
  • English
  • Úvod
  • Aktuality
  • O nás
    • O galerii
    • Historie
    • Nový Zlínský salon
      • 2017
      • 2014
        • Odborná jury VII. Nového Zlínského salonu
        • Seznam účastníků
      • 2008
        • Odborná jury V. Nového Zlínského salonu
        • Pocta Adrieně Šimotové
        • Pocta Juraji Bartuszovi
      • 2005
        • Odborná jury IV. Nového Zlínského salonu
        • Pocta Vladimíru Vašíčkovi
        • Pocta Ivanu Štěpánovi
      • 2002
      • 1999
      • 1996
    • Zlínský salon mladých
      • Cena Václava Chada
      • Cena Igora Kalného
      • 2015
      • 2012
      • 2009
      • 2006
      • 2003
      • 2000
      • 1997
    • Ke stažení
    • Sbírky
      • Obrazy
      • Kresby
      • Grafika
      • Sochy
      • Architektura
    • Spolupracujeme
    • Galerie ONLINE
      • Online průvodce
      • Archiv časopisu Prostor Zlín
      • Zajímavosti z depozitáře a kvízy
      • Galerie pro děti ONLINE
        • Galeřiště (2 - 5 let)
        • Tvůrčí úkoly
        • Sobotní výtvarná dílna
      • Okem kurátora
      • Stopy architektů ve Zlínském kraji
    • Volná místa
  • Výstavy
    • Aktuální
    • Připravované
    • Minulé
    • Galerie ONLINE
  • Doprovodný program
    • Aktuální
    • Připravovaný
    • Minulý
    • Celoroční aktivity
    • Pro děti
    • Básníci v Prostoru Zlín
      • 2010
      • 2011
      • 2012
      • 2013
      • 2014
      • 2015
      • 2016
      • 2017
      • 2018
      • 2019
      • 2020
      • Vernisáže & derniéry
      • 2021
  • Knihovna
  • Publikace a Prostor Zlín
    • Prostor Zlín
      • O časopise
      • Objednávky
      • Archiv
  • Pro školy
    • Mateřská
    • Základní
      • 1. stupeň
      • 2. stupeň
    • Střední
  • Pro návštěvníky
    • Otevírací doba galerie a vstupné
    • Informace o zpracování osobních údajů
  • Kontakt
    • Kontakt
    • Pro média
    • Napsali o nás

Aktuality
Co je nového v Krajské galerii
Archiv aktualit

Program
Kalendář pořádaných výstav
Dnešní program

Newsletter

Pocta Adrieně Šimotové

Bezmála čtyři desetiletí patří Adriena Šimotová k určujícím postavám českého výtvarného umění. Narodila se v Praze v roce 1926, vyrůstala v česko-francouzské rodině s rozvinutým kulturním zázemím, v němž byla uchovávána českobratrská duchovní mravnost. Patří ke generaci, která základní životní zkušenosti získávala v přímém či doznívajícím vlivu demokratických tradic Československé první republiky. Její dospívání i osobnostní zrání poznamenala válečná doba, pak komplikovaný a dramatický vývoj poválečného Československa.

Studovala na Státní grafické škole u profesora Zdeňka Balaše (1942–45), později na Vysoké škole uměleckoprůmyslové v ateliéru Josefa Kaplického, u něhož absolvovala i postgraduální aspiranturu. Za dob studií navázala celoživotní přátelství, z nichž některá byla základem vzniku umělecké skupiny UB 12, kde se spolu s ní sešli Václav Boštík, Stanislav Kolíbal, Vlasta Prachatická, Věra a Vladimír Janouškovi, Alena Kučerová, Daisy a Jiří Mrázkovi, historikové umění Jiří Šetlík a Jaromír Zemina a další. Patřil mezi ně i Jiří John, malíř a grafik, který se stal jejím manželem. Padesátá léta byla pro Adrienu Šimotovou hledáním vlastní profesní cesty a vlastní výtvarné řeči ve výtvarné kultuře té doby, v podmínkách omezovaných vztahů s mezinárodním uměleckým prostředím. Politické uvolnění šedesátých let přineslo mimo jiné kontakty se zahraničím spojené s novými výstavními úlohami. Tvůrčí možnosti, které se před ní otevíraly, byly však bolestně zatíženy předčasnou smrtí jejího manžela a v širším společenském kontextu ztroskotáním procesu demokratizace československé společnosti v šedesátých letech.

Období konce šedesátých a první poloviny sedmdesátých let je obecně považováno za dobu, v níž se Adriena Šimotová v konfrontaci s krizovými situacemi v osobním i společenském životě profiluje k lidské a umělecké svébytnosti, zralosti a jedinečnosti. Mnohé z jejího uměleckého vývoje se v té době připravovalo v její grafické tvorbě. V ní také nejdříve dosáhla mezinárodního uznání a ocenění (Lublaň, Florencie, Terst, Tokio ad.). Těžiště autorčiny tvorby se však stále více naplňovalo v hledání nových možností výtvarné formy a výtvarného výrazu, v nichž usilovala o stupňování jejich komunikativnosti vzhledem k tematice, kterou pro sebe s novými důrazy a aspekty objevovala a rozvíjela. Její tvorba se soustřeďuje k existenciálně či hermeneuticky formulovaným problémům lidské personality a přináší svébytnou fenomenologii obecně lidské situace interpretovanou autorkou s takovou přesvědčivostí a naléhavostí, že se její dílo stalo jednou z nejdůležitějších výpovědí, s nimiž se v současném českém výtvarném umění můžeme setkat. Výtvarný projev Adrieny Šimotové přitom osciluje mezi kresbou, koláží, textilním či papírovým reliéfem, objektem, instalací, zahrnuje zkušenosti s uměním akce a body-artu. Mezi podstatné položky jejího výtvarného jazyka patří po desetiletí také její práce s frotáží (prokresbou), z níž vychází i výstavní soubor, jímž je autorčino dílo prezentováno v rámci zlínského salonu. Práce s frotáží vyzdvihuje expresivní, vztahové nebo obecněji komunikativní stránky autorčiny tvorby. V dotýkaných záznamech hledané přítomnosti a v reflexi její osobní podmíněnosti vyvolává obrazy pohyblivé hranice zjevného a nezjevného, jejichž zprostředkování patří v autorčině tematice k motivům nejvlastnějším.

Pavel Brunclík

Krajská galerie výtvarného
umění ve Zlíně, p.o.

Vavrečkova 7040
760 01 Zlín

Galerie na mapě

info@galeriezlin.cz
+420 573 032 220

IČO: 00094889

Baťův institutkraj nové

Copyright © 2023 Krajská galerie výtvarného umění ve Zlíně, p.o.

Vyrobil: HEADBOX

  • Mapa stránek
  • Podmínky používání
  • Vyhledávání
  • Prohlášení o přístupnosti