Krajská galerie výtvarného umění ve Zlíně

  • Čeština
  • English
  • Úvod
  • Aktuality
  • O nás
    • O galerii
    • Historie
    • Nový Zlínský salon
      • 2017
      • 2014
        • Odborná jury VII. Nového Zlínského salonu
        • Seznam účastníků
      • 2008
        • Odborná jury V. Nového Zlínského salonu
        • Pocta Adrieně Šimotové
        • Pocta Juraji Bartuszovi
      • 2005
        • Odborná jury IV. Nového Zlínského salonu
        • Pocta Vladimíru Vašíčkovi
        • Pocta Ivanu Štěpánovi
      • 2002
      • 1999
      • 1996
    • Zlínský salon mladých
      • Cena Václava Chada
      • Cena Igora Kalného
      • 2015
      • 2012
      • 2009
      • 2006
      • 2003
      • 2000
      • 1997
    • Ke stažení
    • Sbírky
      • Obrazy
      • Kresby
      • Grafika
      • Sochy
      • Architektura
    • Spolupracujeme
    • Galerie ONLINE
      • Online průvodce
      • Archiv časopisu Prostor Zlín
      • Zajímavosti z depozitáře a kvízy
      • Galerie pro děti ONLINE
        • Galeřiště (2 - 5 let)
        • Tvůrčí úkoly
        • Sobotní výtvarná dílna
      • Okem kurátora
      • Stopy architektů ve Zlínském kraji
    • Volná místa
  • Výstavy
    • Aktuální
    • Připravované
    • Minulé
    • Galerie ONLINE
  • Doprovodný program
    • Aktuální
    • Připravovaný
    • Minulý
    • Celoroční aktivity
    • Pro děti
      • UMčo
      • Galeřiště
    • Básníci v Prostoru Zlín
      • 2010
      • 2011
      • 2012
      • 2013
      • 2014
      • 2015
      • 2016
      • 2017
      • 2018
      • 2019
      • 2020
      • Vernisáže & derniéry
      • 2021
  • Knihovna
  • Publikace a Prostor Zlín
    • Prostor Zlín
      • O časopise
      • Objednávky
      • Archiv
  • Pro školy
    • Mateřská
    • Základní
    • Střední
    • Rezervace
  • Pro návštěvníky
    • Otevírací doba galerie a vstupné
    • Informace o zpracování osobních údajů
  • Kontakt
    • Kontakt
    • Pro média
    • Napsali o nás

Aktuality
Co je nového v Krajské galerii
Archiv aktualit

Program
Kalendář pořádaných výstav
Dnešní program

Newsletter

Základní škola

1. stupeň

  • Jak malují pocity
  • Kdo bydlí v soše?
  • Život věcí
  • Paní Kostka a pan Kolečko v galerii
  • Jak se staví město?
  • Tam a zase zpět, první kroky designéra

2. stupeň​

  • Poztrácené portréty
  • Vyslechni obraz, rozmluv sochu 
  • Máme plán aneb jak se stát urbanistou začátečníkem
  • Žlutá hlava, růžové ruce, zelené nohy
  • Sestroj stroj!
  • Prostor Zlín – um. díla ve veřejném prostoru (terénní program)

O programech

1. stupeň

socha_50

Kdo bydlí v soše

  • expozice: + - Zlín, část věnovaná sochám
  • téma: sochař, socha, sousoší, figura, busta, materiál, příběh, dotek
  • obsah: Kdo proměnil kámen v příběh? Co všechno jde vytesat a jak se modeluje? Děti se seznamují se sochařským uměním, jeho náměty, materiály a s prací sochaře. V pohybových hrách odkrývají odpovědi na otázky; co socha představuje, jaký je její příběh a poselství, proč vlastně vzniká. Samostatně vytváří vlastní sochu z hlíny s využitím jednoduchých modelovacích postupů.
  • tvůrčí dílna: modelování, práce s hlínou
  • cíle: Dítě zaměřuje pozornost na vystavená díla. Jednoduchým způsobem zvládá interpretovat, co vystihují. Ve skupinové práci rozvíjí pohybové a komunikační dovednosti. V samostatné práci rozvíjí haptické vnímání a manuální zručnost.

DSC09347-Enhanced-NR_50

Paní Kostka a pan Kolečko v galerii

  • expozice: + - Zlín, část věnovaná obrazům
  • téma: malba, hra, hudba, naslouchání, umělecká stylizace, základní geometrické tvary
  • obsah: S našimi průvodci paní Kostkou a panem Kolečkem prozkoumáme obrazy malířů Josefa Čapka,  Harmonikář. Seznámíme se se základními geometrickými tvary, budeme stavět z kostek i sochat z papíru. Nakonec spolu vytvoříme hudební orchestr a rozezníme galerii.
  • tvůrčí dílna: tvorba papírové sochy z barevných komponentů (nůžky, barvy)
  • cíle: Dítě zaměřuje pozornost na vystavená díla. Jednoduchým způsobem zvládá interpretovat, co vystihují. Ve skupinové práci rozvíjí pohybové a komunikační dovednosti. V samostatné práci rozvíjí manuální zručnost a kreativitu.

Život věcí

  • expozice: + - Zlín, část věnovaná sochám
  • téma: zatiší,  materiál, příběh, smysly, dotek, chuť, čich
  • obsah: Zátiší jako soubor  mnoha nejrůznějších předmětů, jak je lidé užívají a vnímají. Děti se seznamují s výtvarným tématem zátiší. Pomocí hry odkrývají vlastnosti, chutě, vůně daných předmětů. Jaký je jejich příběh a symbolika? Samostatně malují jednotlivé předměty, společně pak vzniká veliké zátiší. Zaznamenají i čichový, chuťový a dotykový vjem.
  • tvůrčí dílna: pastel, tužka, netradiční výtvarné materiály - lepidlo, pěna, pigment
  • cíle: Dítě zaměřuje pozornost na vystavená díla. Jednoduchým způsobem zvládá interpretovat, co vystihují. Ve skupinové práci rozvíjí komunikační dovednosti. V samostatné práci rozvíjí haptické vnímání a manuální zručnost.DSC04220_50 (1)

Jak malují pocity

  • expozice: + -  Zlín, část věnovaná obrazům
  • téma: malíř, malba, portrét, autoportrét, barvy, obličej, emoce, nálada, osobitost, já
  • obsah: Na vybraných dílech umělců se děti seznamují s pojetím lidské podoby a povahy v malířství. Nahlížejí  spolu do světa pocitů. Ohledávají proměny v lidské tváři v  podobě emocí.
  • Uvědomují si souvislost mezi zobrazením vzhledu osoby a jejím aktuálním nastavení Společně sestavují portrét. S využitím různých malířských technik vytváří vlastní autoportrét. 
  • tvůrčí dílna: malba portrétu, autoportrétu (vodové a temperové barvy, míchání barev)
  • cíle: Cílem tohoto programu je rozvíjení vlastního sebepojetí a pojetí druhých lidí na podkladě vnějšího vzhledu. Prohlubování vzájemné empatie a činnosti vedoucí k poznávání částí lidského těla a jeho záznamu prostřednictvím malby.

DSC00863

Jak se staví město?

  • expozice: + -  Zlín, architektura
  • téma: urbanismus, město, bydlení, veřejný prostor 
  • obsah: Jak se staví město? Jak se plánuje a staví. Co potřebuji mít ve svém okolí, abych ve městě žil spokojeně? Děti budou splupracovat na tvorbě města, jeho důležitých částech a společně se pokusí řešit problémy, které je ve městě potkávají.
  • tvůrčí dílna: model města (výroba papírových staveb a modelu města, krabičky, nůžky, lepidlo)
  • cíle: Seznámení se základními urbanistickými pojmy (veřejný prostor, životní prostředí, městské zóny, funkce budov, atd.).

DSC00317-Enhanced-NR_50

Tam a zase zpět, první kroky designéra

  • expozice: + -  Zlín, část věnovaná designu 
  • téma: design, designér, tvar, materiál, funkce, nápad, „proč to tak vypadá?“
  • obsah: Jak vznikají věci, které denně používáme? Proč mají určitý tvar, z čeho jsou vyrobené a jak se s nimi zachází? Děti budou pozorovat, jak vypadají různé předměty kolem nás a přemýšlet, proč byly navrženy právě tak. Společně si ukážeme, že design není jen „vzhled“, ale i to, jak se věc používá, drží, otvírá nebo jaký v nás vyvolává pocit. Seznámíme se s tím, co dělá designér, jak přemýšlí a tvoří.
  • tvůrčí dílna: navrhování a vytváření vlastního návrhu. Postupem tam a zase zpět – testování nápadů a zkoušení funkčnosti.
  • cíle: Dítě pojmenuje, co je design a co dělá designér. Všímá si tvarů, materiálů a funkcí při tvorbě svého designu. V jednoduché tvorbě navrhuje vlastní hravý objekt. Rozvíjí kreativitu, prostorové vnímání, schopnost sdílet nápad a vyjádřit ho výtvarně.
  • DSC03628-Enhanced-NR_11zon

2. stupeň

Poztrácené portréty

  • expozice: + -  Zlín, část věnovaná obrazům
  • téma: krajina, portrét, figura, malíř
  • obsah: Program přiblíží nejvýznamnější české krajináře a jejich tvorbu. Povíme si, jak se zobrazování krajiny mění a jak se člověk v různých prostředích cítí. Prostřednictvím kreativních úkolů se seznámíme se zobrazováním lidské figury od počátku 20. století až po současnost.
  • tvůrčí dílna: tvorba scény – jeviště, malování, práce s papírem
  • cíle: Seznámení s významnými českými malíři, důraz na vlastní vnímání a interpretaci děl, rozvíjení komunikačních a kreativních schopností prostřednictvím skupinové práce.

 

DSC03704-Enhanced-NR_50

Vyslechni obraz, rozmluv sochu

  • expozice: + -  Zlín
  • téma: zvuk, nálada, rytmus, krajina, hudba, obraz, interpretace, abstrakce
  • obsah: Vyslechneme obrazy a rozmluvíme sochy, co všechno se dozvíme? V programu prozkoumáme propojení výtvarného umění a zvuku. Projdeme obrazy krajinomaleb, přes  abstraktní tvary v obrazech Jindřicha Štýrského. Nakonec si promluvíme se sochy. Program rozvíjí smyslové vnímání, fantazii a schopnost hledat souvislosti mezi tím, co vidíme, slyšíme a představujeme si.
  • tvůrčí dílna: zvukové doprovody k obrazům (přírodní ruchy, hlas, nástroje), práce s rytmem a náladou, zvuková interpretace abstraktního výjevu, skupinová tvorba „zvukové sochy“
  • cíle: Účastníci rozvíjejí schopnost vnímat výtvarné dílo vícero smysly – propojují zrak a sluch, hledají souvislosti mezi tvarem, barvou a zvukem. Učí se popisovat zvukové vjemy, vyjadřovat nálady a příběhy pomocí zvuku a hudby. Vlastní tvorbou si zkoušejí základy hudební i výtvarné interpretace. Program podporuje tvořivost, spolupráci a hlubší porozumění výtvarným dílům.

Máme plán aneb jak se stát urbanistou začátečníkem

  • expozice: + -  Zlín, architektura
  • téma: urbanismus, město, bydlení, veřejný prostor 
  • obsah: Jak se staví město? Co potřebujeme mít ve svém okolí, abychom ve městě žili spokojeně? Zahrajeme si na architekty a urbanisty a vybudujeme naše společné město. Budeme diskutovat o jeho důležitých částech a pokusíme se řešit problémy, které nás ve městě potkávají.
  • tvůrčí dílna: Tvorba papírových modelů budov. Materiál: papír, nůžky, lepidlo, barvy
  • cíle: Seznámení se základními urbanistickými pojmy (veřejný prostor, životní prostředí, městské zóny, funkce budov, atd.).

DSC09820_11zon
 

Žlutá hlava, růžové ruce, zelené nohy  

  • expozice: +|-  Zlín, část věnovaná obrazům 
  • téma: člověk, portrét, individualita, barva, umělecké směry, malba
  • obsah: Edukace zaměřená na člověka a individualitu, jeho pocity jak v současném světě nebo klidně před sto lety. Vysvětlíme si, jak důležitá je v obraze barva a co všechno umělcům může pomoci vyjádřit. Prostřednictvím děl v expozici se seznámíme s pojmy jako je existencionalismus, kubismus, surrealismus a vtáhneme se do vizuální mysli těchto malířů.
  • tvůrčí dílna: prostorové ztvárnění hlavy nebo figury
  • cíle: Seznámení s pojmy malířství a sochařství 20. století, dialog, rozvíjení vnímání vlastní identity.

  • Sestroj stroj! 
  • expozice: +|-  Zlín, část věnovaná designu  
  • téma: design, designérské myšlení, forma, funkce, objekt, nástroj, konstrukce, experiment, materiál, stopa, Zdeněk Kovář, František Crhák
  • obsah: Jak vzniká design? Jaké kroky, profese a dovednosti propojuje proces navrhování? Účastníci se hravou a experimentální formou seznámí s jednotlivými fázemi designérského myšlení – od prvního nápadu, přes hledání tvaru a konstrukce, až po úvahy nad materiálem, funkcí a estetikou. Edukace vychází z tradice zlínské školy a představuje dva odlišné přístupy designérů Zdeňka Kováře a Františka Crháka. Program klade důraz na objevování nových způsobů, jak může nástroj fungovat, jak vypadá a čím dokáže být.
  • tvůrčí dílna: experimentální konstrukce vlastního kreslícího zařízení, které zanechává stopu – práce s jednoduchými mechanismy, propojení výtvarné a technické tvořivosti
  • cíle: Účastníci poznávají principy designérského myšlení – učí se promýšlet, navrhovat a testovat objekt v souvislosti s jeho funkcí. Rozvíjí dovednost hledat netradiční řešení, tvořit prototypy a přemýšlet o vztahu formy a účelu. Vlastní tvorbou propojuje technické a výtvarné uvažování, rozvíjí konstrukční a manipulační schopnosti i cit pro materiál a estetiku.
  • DSC01322-Enhanced-NR_11zon

Prostor Zlín – um. díla ve veřejném prostoru

  • expozice: mimo galerii, program probíhá v blízkém okolí náměstí Práce ve Zlíně
  • téma: socha, objekt, plastika, sousoší, Prostor Zlín, pomník, památník
  • obsah: Terénní edukační program s tištěným průvodcem a mapou obsahujícím úkoly u jednotlivých uměleckých děl. Představuje veřejná zlínská prostranství a jeho uměleckohistorické proměny.
  • tvůrčí dílna: jednotlivé úkoly jsou navázány na konkrétní díla (pohybové, výtvarné, vědomostní)
  • cíle: Seznámit žáky se sochami umístěnými v centru města Zlína. Připomenout historii výtvarných přehlídek Prostor Zlín a jejich přínos k výtvarnému obohacení exteriérů města.

Rozmary_galerie_Zlin_foto_Dalibor_Novotny_3

 

 

 

Krajská galerie výtvarného
umění ve Zlíně, p.o.

Vavrečkova 7040
760 01 Zlín

Galerie na mapě

info@galeriezlin.cz
+420 573 032 220

IČO: 00094889

Baťův institutkraj nové

Copyright © 2025 Krajská galerie výtvarného umění ve Zlíně, p.o.

Vyrobil: HEADBOX

  • Mapa stránek
  • Podmínky používání
  • Vyhledávání
  • Prohlášení o přístupnosti