Základní škola
1. stupeň
2. stupeň
O programech
1. stupeň

Kdo bydlí v soše
- expozice: + - Zlín, část věnovaná sochám
- téma: sochař, socha, sousoší, figura, busta, materiál, příběh, dotek
- obsah: Kdo proměnil kámen v příběh? Co všechno jde vytesat a jak se modeluje? Děti se seznamují se sochařským uměním, jeho náměty, materiály a s prací sochaře. V pohybových hrách odkrývají odpovědi na otázky; co socha představuje, jaký je její příběh a poselství, proč vlastně vzniká. Samostatně vytváří vlastní sochu z hlíny s využitím jednoduchých modelovacích postupů.
- tvůrčí dílna: modelování, práce s hlínou
- cíle: Dítě zaměřuje pozornost na vystavená díla. Jednoduchým způsobem zvládá interpretovat, co vystihují. Ve skupinové práci rozvíjí pohybové a komunikační dovednosti. V samostatné práci rozvíjí haptické vnímání a manuální zručnost.

Paní Kostka a pan Kolečko v galerii
- expozice: + - Zlín, část věnovaná obrazům
- téma: malba, hra, hudba, naslouchání, umělecká stylizace, základní geometrické tvary
- obsah: S našimi průvodci paní Kostkou a panem Kolečkem prozkoumáme obrazy malířů Josefa Čapka, Harmonikář. Seznámíme se se základními geometrickými tvary, budeme stavět z kostek i sochat z papíru. Nakonec spolu vytvoříme hudební orchestr a rozezníme galerii.
- tvůrčí dílna: tvorba papírové sochy z barevných komponentů (nůžky, barvy)
- cíle: Dítě zaměřuje pozornost na vystavená díla. Jednoduchým způsobem zvládá interpretovat, co vystihují. Ve skupinové práci rozvíjí pohybové a komunikační dovednosti. V samostatné práci rozvíjí manuální zručnost a kreativitu.

Život věcí
- expozice: + - Zlín, část věnovaná sochám
- téma: zatiší, materiál, příběh, smysly, dotek, chuť, čich
- obsah: Zátiší jako soubor mnoha nejrůznějších předmětů, jak je lidé užívají a vnímají. Děti se seznamují s výtvarným tématem zátiší. Pomocí hry odkrývají vlastnosti, chutě, vůně daných předmětů. Jaký je jejich příběh a symbolika? Samostatně malují jednotlivé předměty, společně pak vzniká veliké zátiší. Zaznamenají i čichový, chuťový a dotykový vjem.
- tvůrčí dílna: pastel, tužka, netradiční výtvarné materiály - lepidlo, pěna, pigment
- cíle: Dítě zaměřuje pozornost na vystavená díla. Jednoduchým způsobem zvládá interpretovat, co vystihují. Ve skupinové práci rozvíjí komunikační dovednosti. V samostatné práci rozvíjí haptické vnímání a manuální zručnost.

Jak malují pocity
- expozice: + - Zlín, část věnovaná obrazům
- téma: malíř, malba, portrét, autoportrét, barvy, obličej, emoce, nálada, osobitost, já
- obsah: Na vybraných dílech umělců se děti seznamují s pojetím lidské podoby a povahy v malířství. Nahlížejí spolu do světa pocitů. Ohledávají proměny v lidské tváři v podobě emocí.
- Uvědomují si souvislost mezi zobrazením vzhledu osoby a jejím aktuálním nastavení Společně sestavují portrét. S využitím různých malířských technik vytváří vlastní autoportrét.
- tvůrčí dílna: malba portrétu, autoportrétu (vodové a temperové barvy, míchání barev)
- cíle: Cílem tohoto programu je rozvíjení vlastního sebepojetí a pojetí druhých lidí na podkladě vnějšího vzhledu. Prohlubování vzájemné empatie a činnosti vedoucí k poznávání částí lidského těla a jeho záznamu prostřednictvím malby.

Jak se staví město?
- expozice: + - Zlín, architektura
- téma: urbanismus, město, bydlení, veřejný prostor
- obsah: Jak se staví město? Jak se plánuje a staví. Co potřebuji mít ve svém okolí, abych ve městě žil spokojeně? Děti budou splupracovat na tvorbě města, jeho důležitých částech a společně se pokusí řešit problémy, které je ve městě potkávají.
- tvůrčí dílna: model města (výroba papírových staveb a modelu města, krabičky, nůžky, lepidlo)
- cíle: Seznámení se základními urbanistickými pojmy (veřejný prostor, životní prostředí, městské zóny, funkce budov, atd.).

Tam a zase zpět, první kroky designéra
- expozice: + - Zlín, část věnovaná designu
- téma: design, designér, tvar, materiál, funkce, nápad, „proč to tak vypadá?“
- obsah: Jak vznikají věci, které denně používáme? Proč mají určitý tvar, z čeho jsou vyrobené a jak se s nimi zachází? Děti budou pozorovat, jak vypadají různé předměty kolem nás a přemýšlet, proč byly navrženy právě tak. Společně si ukážeme, že design není jen „vzhled“, ale i to, jak se věc používá, drží, otvírá nebo jaký v nás vyvolává pocit. Seznámíme se s tím, co dělá designér, jak přemýšlí a tvoří.
- tvůrčí dílna: navrhování a vytváření vlastního návrhu. Postupem tam a zase zpět – testování nápadů a zkoušení funkčnosti.
- cíle: Dítě pojmenuje, co je design a co dělá designér. Všímá si tvarů, materiálů a funkcí při tvorbě svého designu. V jednoduché tvorbě navrhuje vlastní hravý objekt. Rozvíjí kreativitu, prostorové vnímání, schopnost sdílet nápad a vyjádřit ho výtvarně.

2. stupeň
Poztrácené portréty
- expozice: + - Zlín, část věnovaná obrazům
- téma: krajina, portrét, figura, malíř
- obsah: Program přiblíží nejvýznamnější české krajináře a jejich tvorbu. Povíme si, jak se zobrazování krajiny mění a jak se člověk v různých prostředích cítí. Prostřednictvím kreativních úkolů se seznámíme se zobrazováním lidské figury od počátku 20. století až po současnost.
- tvůrčí dílna: tvorba scény – jeviště, malování, práce s papírem
- cíle: Seznámení s významnými českými malíři, důraz na vlastní vnímání a interpretaci děl, rozvíjení komunikačních a kreativních schopností prostřednictvím skupinové práce.

Vyslechni obraz, rozmluv sochu
- expozice: + - Zlín
- téma: zvuk, nálada, rytmus, krajina, hudba, obraz, interpretace, abstrakce
- obsah: Vyslechneme obrazy a rozmluvíme sochy, co všechno se dozvíme? V programu prozkoumáme propojení výtvarného umění a zvuku. Projdeme obrazy krajinomaleb, přes abstraktní tvary v obrazech Jindřicha Štýrského. Nakonec si promluvíme se sochy. Program rozvíjí smyslové vnímání, fantazii a schopnost hledat souvislosti mezi tím, co vidíme, slyšíme a představujeme si.
- tvůrčí dílna: zvukové doprovody k obrazům (přírodní ruchy, hlas, nástroje), práce s rytmem a náladou, zvuková interpretace abstraktního výjevu, skupinová tvorba „zvukové sochy“
- cíle: Účastníci rozvíjejí schopnost vnímat výtvarné dílo vícero smysly – propojují zrak a sluch, hledají souvislosti mezi tvarem, barvou a zvukem. Učí se popisovat zvukové vjemy, vyjadřovat nálady a příběhy pomocí zvuku a hudby. Vlastní tvorbou si zkoušejí základy hudební i výtvarné interpretace. Program podporuje tvořivost, spolupráci a hlubší porozumění výtvarným dílům.

Máme plán aneb jak se stát urbanistou začátečníkem
- expozice: + - Zlín, architektura
- téma: urbanismus, město, bydlení, veřejný prostor
- obsah: Jak se staví město? Co potřebujeme mít ve svém okolí, abychom ve městě žili spokojeně? Zahrajeme si na architekty a urbanisty a vybudujeme naše společné město. Budeme diskutovat o jeho důležitých částech a pokusíme se řešit problémy, které nás ve městě potkávají.
- tvůrčí dílna: Tvorba papírových modelů budov. Materiál: papír, nůžky, lepidlo, barvy
- cíle: Seznámení se základními urbanistickými pojmy (veřejný prostor, životní prostředí, městské zóny, funkce budov, atd.).

Žlutá hlava, růžové ruce, zelené nohy
- expozice: +|- Zlín, část věnovaná obrazům
- téma: člověk, portrét, individualita, barva, umělecké směry, malba
- obsah: Edukace zaměřená na člověka a individualitu, jeho pocity jak v současném světě nebo klidně před sto lety. Vysvětlíme si, jak důležitá je v obraze barva a co všechno umělcům může pomoci vyjádřit. Prostřednictvím děl v expozici se seznámíme s pojmy jako je existencionalismus, kubismus, surrealismus a vtáhneme se do vizuální mysli těchto malířů.
- tvůrčí dílna: prostorové ztvárnění hlavy nebo figury
- cíle: Seznámení s pojmy malířství a sochařství 20. století, dialog, rozvíjení vnímání vlastní identity.

- Sestroj stroj!
- expozice: +|- Zlín, část věnovaná designu
- téma: design, designérské myšlení, forma, funkce, objekt, nástroj, konstrukce, experiment, materiál, stopa, Zdeněk Kovář, František Crhák
- obsah: Jak vzniká design? Jaké kroky, profese a dovednosti propojuje proces navrhování? Účastníci se hravou a experimentální formou seznámí s jednotlivými fázemi designérského myšlení – od prvního nápadu, přes hledání tvaru a konstrukce, až po úvahy nad materiálem, funkcí a estetikou. Edukace vychází z tradice zlínské školy a představuje dva odlišné přístupy designérů Zdeňka Kováře a Františka Crháka. Program klade důraz na objevování nových způsobů, jak může nástroj fungovat, jak vypadá a čím dokáže být.
- tvůrčí dílna: experimentální konstrukce vlastního kreslícího zařízení, které zanechává stopu – práce s jednoduchými mechanismy, propojení výtvarné a technické tvořivosti
- cíle: Účastníci poznávají principy designérského myšlení – učí se promýšlet, navrhovat a testovat objekt v souvislosti s jeho funkcí. Rozvíjí dovednost hledat netradiční řešení, tvořit prototypy a přemýšlet o vztahu formy a účelu. Vlastní tvorbou propojuje technické a výtvarné uvažování, rozvíjí konstrukční a manipulační schopnosti i cit pro materiál a estetiku.

Prostor Zlín – um. díla ve veřejném prostoru
- expozice: mimo galerii, program probíhá v blízkém okolí náměstí Práce ve Zlíně
- téma: socha, objekt, plastika, sousoší, Prostor Zlín, pomník, památník
- obsah: Terénní edukační program s tištěným průvodcem a mapou obsahujícím úkoly u jednotlivých uměleckých děl. Představuje veřejná zlínská prostranství a jeho uměleckohistorické proměny.
- tvůrčí dílna: jednotlivé úkoly jsou navázány na konkrétní díla (pohybové, výtvarné, vědomostní)
- cíle: Seznámit žáky se sochami umístěnými v centru města Zlína. Připomenout historii výtvarných přehlídek Prostor Zlín a jejich přínos k výtvarnému obohacení exteriérů města.
