Střední škola

NOVÁ NABÍDKA PROGRAMŮ 2025/2026
Edukace ke krátkodobým výstavám
Kromě celoročních edukačních programů nabízíme také programy k aktuálním výstavám:
Radim HANKE - Podobenství o figuře
Nové (n-)emoce
O programech
VÝTVARNÉ UMĚNÍ
+ | - Zlín: Město vs. Venkov: Jak umění reflektuje identitu místa?
- expozice: + - Zlín, část věnovaná obrazům
- téma: krajinomalba
- obsah: Během programu budeme procházet celým prostorem nové stálé expozice a na vybraných dílech ilustrujeme zdánlivě protikladné vztahy mezi městem a venkovem.
- tvůrčí dílna: Vytvoření objektu / obrazu, který spojuje prvky města a venkova
- cíle:
+ | - Zlín: Moderní vs. Tradiční: Kde je hranice?
- expozice: + - Zlín, část věnovaná obrazům
- téma: moderna, moderní umělecké směry, kubismus, expresionismus, symbolismus, impresionismus, surrealismus
- obsah: Program bude zkoumat hranice mezi moderními a tradičními prvky ve výtvarném umění. Speciální pozornost bude zaměřena na moderní umělecké směry a jejich znaky. Diskutovat se bude o tom, zda modernost skutečně vytlačuje tradici, nebo zda mohou koexistovat. Včem se liší tradiční postupy a postupy modernistů?
- tvůrčí dílna: Kombinovaná instalace, která spojuje moderní a tradiční prvky - např. pomocí technik moderního designu a tradičního umění

+ | - : Individualita vs. Konformita: Jak zůstat sám sebou?
ARCHITEKTURA
+ | - : Typizace vs. Jedinečnost: Jak se stát urbanistou?
- expozice: Zlín, část věnovaná architektuře
- téma: architektura, urbanismus, funkcionalismus, typizace, sktivity firmy Baťa ve Zlíně, F. L. Gahura, V. Karfík
- obsah: Jak se staví město? Co potřebujeme mít ve svém okolí, abychom ve městě žili spokojeně? Zahrajeme si na architekty a urbanisty a vybudujeme naše společné město. Budeme diskutovat o jeho důležitých částech a pokusíme se řešit problémy, které nás ve městě potkávají.
- tvůrčí dílna:
- cíle:

DESIGN

+ | - Zlín: Inovace vs. Standardizace: Design obtížně a pomalu

- expozice: Zlín, část věnovaná designu,
- téma: design, designérské myšlení, forma a funkce, konstrukce, objekt, mechanismus, nástroj, experiment, materiál, pohyb, kreativní proces, Zdeněk Kovář, František Crhák
- obsah: Jak vzniká design a jaký má přesah do techniky, estetiky i každodenního života? Studenti se seznámí s principy designérského myšlení: od výzkumu a pozorování, přes návrh, prototypování, až po testování a zohlednění funkce, estetiky a uživatelského zážitku. Program vychází z odkazu zlínské školy designu a konfrontuje dva odlišné autorské přístupy – Zdeňka Kováře a Františka Crháka. Studenti se naučí nahlížet na design jako na komplexní disciplínu propojující umění, řemeslo.
- tvůrčí dílna: Studenti pracují s jednoduchými mechanickými principy, přemýšlí o konstrukci, směru pohybu, přenosu energie, stopě a vizuálním výrazu. Cílem je vytvořit objekt, který může sloužit jako nástroj i stroj.
- cíle: Účastníci reflektují designové myšlení v tvoření a vnímání produktů kolem sebe. Rozvíjí schopnost formulovat nápad, přemýšlet nad vztahem formy a funkce a konstruktivně experimentovat. Vlastní tvorbou propojuje estetické a technické myšlení, chápe roli designéra jako prostředníka mezi uživatelem a produktem. Rozvíjí schopnost týmové spolupráce, konstrukční dovednosti a prototypování.
+ | - Zlín: Prostor Zlín: Umělecká díla ve veřejném prostoru
- expozice: mimo galerii, program probíhá v blízkém okolí náměstí Práce ve Zlíně
- téma: socha, objekt, plastika, sousoší, Prostor Zlín, pomník, památník
- obsah: Terénní edukační program s tištěným průvodcem a mapou obsahujícím úkoly u jednotlivých uměleckých děl. Představuje veřejná zlínská prostranství a jeho uměleckohistorické proměny.
- tvůrčí dílna: jednotlivé úkoly jsou navázány na konkrétní díla (pohybové, výtvarné, vědomostní)
- cíle: Seznámit žáky se sochami umístěnými v centru města Zlína. Připomenout historii výtvarných přehlídek Prostor Zlín a jejich přínos k výtvarnému obohacení exteriérů města.
